Írj bátran!
Üzenet küldése

Blog

A Google a barátod!? Melyek a keresőbarát honlap főbb jellemzői?


Milyen jó is az, amikor első vagy a Google találati listáján, vagy legalábbis az első oldalra sorol a kereső! Ilyenkor csak úgy beesnek az ajtón az ügyfelek, jönnek maguktól. A jót ugyebár könnyű megszokni…

"Azt vettem észre, hogy az ügyfeleim többsége valójában fél a Google-tól…"

Ennek oka talán az, hogy függünk a Google-tól, de mégsem értjük teljesen a működését. Egyik ügyfelem piacvezető egy egészségügyi szegmensben. Nem csak piacvezető, de jóideig a Google találati listáját is vezette néhány lényeges vevőszerző kulcsszó tekintetében.
Aztán, mikor már úgy érezték, hogy kifáradt a honlap, unalmas, régimódi lett, készíttetett a marketingese egy új honlapot. Új desing, új szöveg, új képek, új animációk. Mindenre figyeltek, tényleg! Aztán mégis megtörtént a baj: a Google hátrébb sorolta az új honlapot a találati listán. Még az első oldalról is kikerült egy időre. Ennek okán persze szinte egyik napról a másikra visszaesett a honlapjának a látogatottsága is, ami érthetően rosszul érintette.

Nagyon hosszú időnek kellett eltelni addig, amíg a honlapja visszatornázta magát az első oldalra, annak is a felső harmadába. Azóta fél a Google-tól, és nincs egyedül. Azt vettem észre, hogy az ügyfeleim többsége inkább fél a Google-tól mint szereti azt. Pedig nem kellene félni tőle, sokkal hasznosabb megismerni a Google “gondolkodási” módszereit, azaz az algoritmusát, és akkor a barátunkká válik hosszú távon.
Ja, és mit tudtunk tenni az új honlappal, hogy visszatornázza magát az első oldalra? A helyzet az, hogy szinte semmit. Várni kellett. Ki kellett várni, hogy a Google kezdje komolynak gondolni a semmiből érkezett új honlapot. Ehhez idő kellett csak, mert amúgy a honlapnak nem volt más baja, mint hogy új volt, főleg a szövege. Miután a Google feldolgozta a tartalmat és a többi jellemzőt, “visszatette” a helyére.
Mi hát a tanulság? Előre kell gondolkodni, és olyan honlapot építeni, ami hosszú ideig megállja a helyét. Ha pedig újat akarunk, akkor folyamatosan építsük bele a régibe, hogy ne zavarjuk meg a keresőmotorokat!

Miért olyan értékesek a keresőkből érkező látogatók? Miért fontosak?
Azért, mert olyan szűrt látogatói réteget kaphatsz, aminek a tagjai már elő vannak készítve a vásárlásra. Mondhatjuk, hogy a Google a szűrőnk, ami kiszűri azokat, akik nem keresik a mi termékeinket, szolgáltatásainkat, és átengedi, sőt ide is küldi azokat, akik keresik azokat a termékeket, szolgáltatásokat, amiket kínálunk.

Megéri? Megéri!
Ezért meg kell néznünk, hogy mik azok a fő szempontok, elvárások, melyek alapján a Google kialakítja a találati listáit a keresésekre. Ha ezeket vesszük alapul a honlap elkészítésekor, és következetesen megfelelünk ezeknek az elvárásoknak, akkor keresőbarát honlapunk lesz. A keresőbarát honlapokra jellemző, hogy a később felsorolt szempontoknak maradéktalanul megfelelnek, és nem tévesztik azokat soha szem elől.

Tudnunk kell, hogy a Google keresési algoritmusa féltve őrzött titok, olyan, mint a Cola receptje, nem nyilvános. Azonban a kereső igen sokat tesz azért, hogy megtudjuk, hogy Ő hogyan látja a webet. Általános vélekedés szerint a keresőalgoritmus több mint 200 tényező alapján alakítja ki a találati listát. Ezeken belül vannak fontos, meghatározó tényezők, és vannak kevésbé fontos finomítási szempontok.

A legfontosabb szempontok
Nézzük meg most még csak az áttekintés szintjén, hogy mik azok a főbb szempontok, melyek betartása a keresőbarátság garanciája. A Vevőközpontú Marketing Program során a leglényegesebbekkel külön is foglalkozunk majd.

1. Domain névvel kapcsolatos kérdések
Mikori, milyen hosszú, ékezetes-e a domain név?
Nem árulok el titkot, ha azt mondom minél régebbi a név, annál stabilabb a háttér, annál pozitívabbat gondol róla a kereső. Minél rövidebb, annál könnyebb beírni, és jó, ha nincs benne ékezet. Azt is nézi a Google, hogy ingyenes-e a név, vagy fizetsz érte, nyilván ez is beszédes adat.

2. Az egész honlapra vonatkozó jellemzők
Jól strukturált, átlátható-e az oldal? Van-e oldaltérkép, kapcsolat menü, címmel, telefonszámmal? Gyakoriak-e a frissítések, mobilbarát-e a site? Természetesen, ha minden itt felsorolt kérdésre IGEN a válasz, akkor a Google a barátod lesz.

3. Az adott tartalmi aloldal jellemzői
Be vannak-e állítva a címek, a leírások? Milyen a szöveg minősége? Felcímkézett képek vannak-e? Ezek már inkább a keresőalgoritmusnak szóló speciális információk, melyeket a SEO szakemberek készségesen és hatékonyan beállítanak, ha kéred.

4. Belső linkek az oldalon belül
Mennyire kiépítettek a belső linkek? A Google támogatja azokat a honlapokat, ahol a tartalmak összefüggenek, ahol a honlapot áthatják az egymásra mutató, egymással összefüggő információk. Érdemes minél több belső linket kialakítanod!

5. Külső linkek, linképítési jellemzők
Hányan, honnan hivatkoznak, milyen minőségű linkekkel? Közösségi linkek vannak-e? A Google szerint, ha sokan hivatkoznak a honlapodra, ha sok link mutat az irányodba, akkor a honlapod az adott terület szakértője, érdemes az előresorolásra. Ezért érdemes olyan tartalmakat előállítanod, melyekre mások is hivatkoznak, így hitelessé válsz.

6. Közösségi jellemzők
Twitterrel, facebookkal, Google+-al való összekötöttség. Interakciók, linkek, hivatkozások.
Ezek a területek azért fontosak, mert innen is leolvasható, mérhető az adott területen a honlapod beágyazottsága. Sok kapcsolat, sok poszt alkalmassá tesz a “bizalmára”.

7. Látogatói statisztikák
A látogatói adatokat, továbbkattintási adatokat maga méri a Google, és bizony itt azokat “támogatja” akiket sokan olvasnak, ahol sokáig elidőznek, rendszeresen visszatérnek.

Ezek tehát azok a főbb szempontok, melyek végül majd kiadják azt a több mint 200 jellemzőt, melyek alapján az algoritmus kialakítja a végső sorrendet.