Írj bátran!
Üzenet küldése

Blog

Mi az a tartalommarketing, és miért jó ez nekem?


Bevallom, pályafutásom elején nem tartottam túl fontosnak a tartalommarketinget, ám kb. 10 évvel ezelőtt egy tanulságos eset megváltoztatta a viszonyomat ehhez a marketing eszközhöz… Akkor is bebizonyosodott, hogy a tudás nem minden, a vevő fejével kell gondolkodni.

Mindent a szerelvényekről!

Egyik vidéki ügyfelünk feltalált valamit. Olyan villanyszerelési terméket dobott a piacra, melynek beépítése valamelyest eltért az addig megszokottaktól, viszont a teljes folyamatot meggyorsította, egyszerűbbé tette.
Mi intéztük a termék marketingjét: klasszikus bevezető kampánnyal léptünk a piacra. Haladt is szépen a projekt a maga útján, azonban a kezdeti lendület gyorsan alábbhagyott.
Ekkor nyilvánvalóvá vált, hogy szükség lesz a dolgok mögé nézni. Egy gyors piackutatással kiderítettük, hogy a villanyszerelők, akik a termék beszerelését végezték, idegenkedtek az új szerelési megoldásoktól, ezért igyekeztek a tervezőket, építtetőket lebeszélni az amúgy nagyon színvonalas, jó minőségű termékről. Mint oly sokszor, most is a vevő adta a meg a választ.

Elkezdtünk tehát tartalmakat gyártani. Szerelési bemutató videó, infografika, továbbképzés, kiállításokon, vásárokon való bemutatkozás. Végül néhány hónap elteltével sikerült elérni, hogy a villanyszerelők elfogadták, megszokták és ajánlották is az új terméket.
Ekkor kezdtük a tartalommarketinget egyre intenzívebben használni.

Nincs mellékes téma!
Laikus szemmel nézve vannak izgalmas témákkal foglalkozó cégek, mint például akik lézerrel pásztázzák a szemet, és eldobhatod a szemüveged a kezelés után, meg vannak olyanok is, akik talán kevésbé izgalmas, ám éppolyan fontos és nélkülözhetetlen területen mozognak, például kenyeret sütnek vagy villanyt szerelnek.
Amikor a megbeszéléseken a tartalommarketing témája jön elő, általában olyan válaszokat kapok, hogy hát mit lehet annyit írni egy pékségről, mikor vannak sokkal izgalmasabb kutató-fejlesztő cégek meg a startupok is. Nos lehet, nagyon is sokat lehet.

Mert mindegy, hogy a vállalatod milyen területen mozog, mindig be tudod kapcsolni a szolgáltatásaidat, termékeidet egy nagyobb rendszerbe, legyen az táplálkozás, az egészség, az épített környezet, a környezetvédelem vagy a ipari technológiák.
Ugye? Máris megvannak a témák, melyek aktuálisak, érdekesek, sokakat foglalkoztatnak. Hidd el, a vevőidet érdekli, hogy mivel foglalkozol.
A pékség esetében a kalóriatartalom, a fogyókúra, az egészséges hozzávalók, a lisztek, az édesítőszerek, a receptek megannyi hasznos témát dobnak fel, melyek azután tartalomként elindulnak az “éterben”, hogy jó fényben tüntessék fel a cégedet.

Mit is nevezünk tulajdonképpen tartalomnak?
Minden információ, amit magadról és a cégedről fogalmazol meg, illetve minden olyan közlés, amely megjelenik valamelyik oldaladon, de nem szorosan kapcsolódik a vállalkozásod mindennapjaihoz. Tartalom tehát a honlapod szövege is meg a céges hírleveleid és a Facebook oldaladon közzétett pár soros posztok is.
Ideje tehát, hogy a marketing szerves részeként tekints minden egyes írásban megjelent mondatodra! Ha viszont így teszel, azt is beláthatod, hogy a jövőben több figyelmet kell fordítanod minden egyes céges felületedre.

Vigyázz! A tartalommarketing elsődleges célja a tájékoztatás és a bizalomépítés, nem pedig a közvetlen eladás!

Két perspektívája van a tartalommarketingnek:

Az első a közeli nézőpont.
Itt írhatsz magadról, a céged történetéről, a termékeidről, szolgáltatásaidról. Bemutathatod a munkatársaidat, helyet adhatsz a vásárlóid véleményének.

A másik a távoli nézőpont.
Ebben az esetben nyiss a világra! Írhatsz bármiről, ami valamilyen módon kapcsolódik a szakmádhoz. Történt valami érdekes a világ másik felén? Írd meg úgy, hogy fogalmazd bele saját magadat is! Írd le a véleményedet, gondolataidat, a szakmai állásfoglalásodat a történtekről. Valami olyasmi történt, ami befolyásolja a céged mindennapjait? Reagálj rá. Informáld a vásárlóidat! Itt belefér a szórakoztatás is, a humoros, könnyedebb tartalmak, csak arra figyelj, hogy ne menj le bulvárba, és kötődjön a céged profiljához az, amit megosztasz.

Fontos! Ismered a vevőidet? Tudod, mit szeretnének? Ha igen, nyert ügyed van, tudod, mit írj nekik. Ha nem, akkor itt találsz segítséget, kattints!

De kit fog mindez érdekelni?
Jogos a kérdés. Ha nem jól fogalmazol, vagy unalmas a sztori, akkor természetesen senkit. A vásárlóid azonban minden bizonnyal értékelni fogják, ha minél többet mutatsz meg a cégedből számukra. Taníts nekik trükköket, árulj el titkokat, engedj bepillantást a kulisszák mögé! Mint korábban írtuk, a tartalommarketing nem a termékeid tukmálása, mely többnyire ellenszenvet vált ki a potenciális ügyfelekből, hanem értékes információk továbbadása. Erre viszont nagyon is vevők az emberek!

Milyen formában jelenhet meg tartalom?
Nagyon jó kérdés! Nehogy azt gondold, hogy csak a szöveg lehet tartalom! Mutatunk még pár lehetőséget, amely kimeríti a tartalom fogalmát:
- videó
- kép
- tájékoztató anyagok
- infografika
- online játék
- kvíz
- szavazás
- katalógus

Milyen felületeken oszthatsz meg tartalmat?
A tartalommarketing általános szabálya, hogy ott legyél, ahol az ügyfeleid vannak!
- céges honlap
- céges blog
- hírlevél
- céges Facebook oldal
- YouTube csatorna
- Instagram oldal
- saját kiadvány

Pár tipp, hogy könnyebb legyen elindulnod:
1. Termékteszt
2. Szolgáltatások összehasonlítása
3. Meghökkentő szemszög
4. Újdonságok megismertetése
5. Listák
6. Személyi változások
7. Nemzetközi érdekeltségek