Írj bátran!
Üzenet küldése

Blog

Milyen szövegekkel „operáljunk” a weben?


A jó webszöveg már az első pár sorban tartalmazza a fő mondanivalót, rámenős, lényegre törő, hiszen a vevő általában csak átfutja a szöveget, nem mélyed bele annyira, mint most Te… :-) De mi van, ha nem profi írja a webre a szöveget? Vagy lehet, hogy valaki túl profi? Vagyis mi van, ha nem az ügyfél szemszögéből kiindulva készül a szöveg? Akkor bizony baj van. Ugyanis nem fogják végigolvasni.

Klinikai eset…

Az egyik ügyfelem, aki magánklinikát üzemeltet, azzal keresett meg, hogy nézzük már át a honlapját és a facebook oldalát, mert valami miatt kevés a látogatója, pedig az üzeneteiben mindig a szakszerűségre törekszik, így próbál bizalmat ébreszteni, a mondandóját pedig rendszeresen anatómiai ábrákkal is alátámasztja. Felvetettük neki, hogy lehet, hogy ezzel inkább elriasztja az embereket, ahelyett, hogy közelebb kerülne hozzájuk. Szinte menekültek a honlapjáról, ahogy azt a Google Analytics is kiválóan megmutatta.

Nem én győztem meg a helyes szövegírás fontosságáról, hanem egy teszt.

Miután megkeresett, egy hétig az orvosi megközelítésű - meglevő - honlapjának analitikáját vettük górcső alá, egy hét múlva viszont lecseréltük a főoldalt és a lényegesebb aloldalakat az általunk készített vevőközpontú szövegre, amit mi írtunk az ügyfél szemszögéből kiindulva…

Mivel mindkét megoldás eredményessége mérhető volt, könnyen összehasonlíthattuk azokat: az orvosi megközelítésű honlapon 5 konverzió (hírlevél-feliratkozás, online időpontkérés stb…), a másikon 37 konverzió született.

Mi történt?
Annyi, hogy a lényeggel kezdtük, érhetően, tömören és egy előre meghatározott céllal írtuk meg a szövegeket, az ügyfél szemszögéből kiindulva, és kerültük a szakszavakat, anélkül, hogy szakmailag kifogásolhatóak lettünk volna!

 

A webszöveg írás külön műfaj
Ennek oka pedig a vevők, pontosabban a honlaplátogatók olvasási szokásaiban rejlik. Emellett még egy másik “olvasónak” is meg kell majd felelnünk, akit Google keresőrobotnak hívnak, de erről majd máskor… Maradjunk az átlagemberek webes olvasási szokásainál. Erről azt kell tudni, hogy mivel nehézkesebben olvasunk a weben, gyakran átugrunk részeket, inkább csak átfutjuk az anyagokat, nem feltétlenül olvasunk el részletekbe menően mindent betűről-betűre.

Nincs idő a magyarázkodásra
A webes olvasás a legkevésbé sem hasonlít a félrevonulós, otthoni könyvolvasásra, ahol minden idegszálunkkal csak a betűkre fókuszáljuk figyelmünket. A weben „sajnos” közérthetőnek, érdekesnek, meggyőzőnek is kell lennünk, hogy végül értékes és minőségi tartalom jöjjön létre. Nem elegendő a nyelvtani pontosság, a szövegnek fogyaszthatónak is kell lenni.

Tartsuk be a szabályokat, megéri!
A tapasztalataink szerint 5 fő alapelvet kell megkülönböztetni, ha a webre írunk:

1. Tömör, lényegre törő megfogalmazás!
Kerüljük a töltelékszavakat! Érdemes a kulcsszavakat ragozott és ragozatlan megfogalmazásban is belecsempészni, természetesen túlzások nélkül.

2. Legyen az anyag könnyen áttekinthető, jól tagolt!
Nem jönnek jól a 3-5 sornál nagyobb blokkok, mert unalmasnak hatnak. Legyenek alcímek, felsorolások. Bekezdésről bekezdésre kell vezetni az olvasót, pontokba szedve a mondanivalót, nem csak úgy odadobva azt.

3. Irányítsuk az olvasót!
Végig kell vezetni az olvasót az általad kialakított úton, egészen a végső pontig, a konverzióig. Mindig legyen egy következő link, vagy lépés, amivel további oldalakat olvashat el, ne bízzunk semmit a véletlenre.

4. Kerüljük az értelmetlen, haszontalan információkat!
Semmiképpen se használjunk olyan kifejezéseket, mint „minőségi munkavégzés”, „megbízható partner” vagy „kollégáinkkal az Önök cégének fejlődéséért dolgozunk”. Adjunk választ a problémáikra, az elég lesz, nem kellenek a közhelyes körmondatok.

5. Használjuk ki a fordított piramiselvet!
Ez azt jelenti, hogy az elején mondjuk el a lényeget, az érveket, a hasznot, és csak utána fejtjük ki a részleteket, nem pedig fordítva. Az első mondat első 5-8 szavában jelenjen meg a mondanivalónk lényege, azt fogják ugyanis biztosan elolvasni, a folytatás már attól fog függeni, hogy ott mit olvastak.